miércoles, 30 de mayo de 2007

Cap a unes TIC invisibles

Enric Renau, Editor d'Educaweb

Com assenyala el nostre entrevistat Miquel Ángel Prats, professor de noves tecnologies aplicades a l'educació, les TIC estaran integrades en l'ensenyança quan siguen invisibles.
Actualment, les TIC són sinònim d'informàtica i infraestructura multimèdia. En un futur no molt llunyà, les TIC haurien de ser una ferramenta transparent de suport a la docència, a l'estudiant i a la gestió dels centres. Un instrument d'informació, investigació i orientació acadèmica i professional. Un instrument per a millorar la comunicació entre professors, alumnes i famílies i la seua participació en la comunitat educativa a què pertanyen. Un instrument per a donar a conéixer els atributs propis dels centres de formació i per a facilitar fórmules flexibles de formació i capacitació professional.
Per a realitzar este pas davant d'una forma integrada són necessàries polítiques de formació dels docents, inversió en infraestructures i equips, polítiques TIC de caràcter social, que eliminen la possible bretxa digital (Redconecta i Omnia), el suport a les iniciatives sorgides del sector educatiu públic o privat, de caràcter experimental o ja consolidats –com Educaweb- i el tindre els ulls oberts davant del que succeïx a Europa i en el món.
Em fa la sensació que hi ha una certa tendència a la pèrdua de confiança en la tecnologia. Com si esta, no sols no ha sigut la solució de tots els nostres mals, si no que encara ens ha generat nous.
Només fent les TIC més amigables, més pràctiques, més humanes canviaran verdaderament les actituds dels estudiants i el professorat.
Fa falta temps, com diu Prats, però també es requerixen continguts, metodologia i techno-educa adaptadors o educaTICimpulsors, és a dir, professionals del sector de l'educació i la formació, coneixedors de les TIC, amb àmplia vocació pedagògica que sàpien incorporar estos continguts educatius amb metodologies adequades i estimulants. Un nou jaciment d'ocupació?

1 comentario:

Diego dijo...

Com bé dius, pareix que l'escola actual tinga por a utilitzar noves tecnologies. És ben cert que necessiten adaptacions per a poder aplicar-les a classe, per això és molt còmode per a la majoria dels mestres anar amb mètodes ortodoxes i, fins i tot, antics d'ensenyament. Hem de concienciar-nos nosaltres, futurs mestres, de que hem de canviar aquesta tendència i introduir novetats al sistema educatiu, ja que, si no, farem de l'ensenyament un vell bagul de coneixements.